Quito -> Guayaquil

24 maart 2011 - Quito, Ecuador

Na het afsluiten van deze periode op school (helaas niet geheel tevreden over mijn spaanstalige capaciteiten) in Quito restte mij nog slechts 2 dagen om iets te zien van de stad. Vorig jaar was ik niet toegekomen aan het bezoeken van het Monasterio de Santa Catalina. Ik werd rondgeleid door een studente van een school voor toerisme, die me tot in detail elk schilderij wist uit te leggen (over heiligen van aller soort), wat verder volstrekt langs mij heen ging. In dit klooster wonen (2011) 20 nonnen, die nooit buitenkomen nog contact hebben met de buitenwereld, behalve via een ruimte met een scherm waar, af en toe contact plaatsvindt met familie. Het is niet aan mij te oordelen, maar het is m.i. niet van deze tijd, en één van die dingen waarom ik zo'n intense argwaan heb jegens de katholieke kerk.

Verder heb ik een bezoek gebracht aan het Nationaal paleis (Palacio del Gobierno), waar ik tot mijn verbazing deel mocht nemen aan een rondleiding! (wat ik een ieder kan aanraden) Het paleis is van buiten, maar dus ook van binnen buitengewoon fraai, ik heb mijn ogen uitgekeken.

Een dag later was ik getuige van een toespraakvan de president: Rafael Correa (mensen lopen met hem weg of haten hem). Ik kan niet anders zeggen dan dat het een begenadigd spreker is (zoals ook Hugo Chavez), hij hield een vurig pleidooi voor verbetering van de rechten van Afro-Ecuadorianen (Ecuadorianen met Afrikaanse achtergrond; met steun van diverse europese koningshuizEN hier onder erbarmelijke omstandigheden door de eeuwen heen naartoe gebracht).  De kritiek op  Rafael Correa is dat hij veel praat maar weinig doet, maar dat deelt hij dan met vele andere ministers/presidenten. Verder was er een pro-manifestatie voor een consulta (=referendum), wat hier enigszins omstreden is, maar dan zeg ik; in Nederland moeten we een referendum nog gaan meemaken.

Vandaag, zaterdag 25 maart ben ik met vliegtuig aangekomen in Quayaquil (vanwaar ik de volgende keer bericht), alwaar smoorheet is, na de relatieve koelte (en veel regen) van Quito.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje: Quito: Centro Historico (2011).

Hartelijke groet, Paul

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. tirza:
    26 maart 2011
    Hee Paul, jouw Spaans moet toch erg goed zijn als je zo'n toespraak van de president kan volgen!Succes met de hitte, hier is het lente geworden!Dank voor je kaart ook, volgende week gaan we naar Barcelona, dus ik ben er niet met mn verjaardag en de kaart was mooi op tijd; )liefs van Tirza
  2. Ada.:
    Hallo Paul.
    Allereerst hartelijke bedankt voor de mooie kaart met reiger.Heel attent dat je daar in het verre Ecuador aan de mensen denkt die jarig zijn.Het wordt op prijs gesteld hoor!Wat goed dat je nu toch alles goed kan volgen wat de spaanse taal betreft.In het zwembad gaat alles goed,alleen nog steeds erg rustig.Nog even en wij kunnen weer buiten koffiedrinken.Het is nu nog te koud.Deze week ben ik wel 3 x op de fiets naar zwemmen geweest.De hele zwemclub is bij met jou reisverhalen.Chris krijgt de laatste printjes en hij bewaard ze.Zijn vrouw vind het ook zo leuk om jou verhalen te lezen.Dag Paul.De groetjes van iedereen uit het zwembad!ADA
  3. Mark White:
    Hello Paul,

I am always pleased to receive the updates on your journey !! Congratulations on completion of another phase of school completed. Everything in Houston is going well, we are still helping many patients find a better quality of life with our programs. I look forward to hearing from you again, enjoy yourself and be safe.

Your friend in Texas, USA

Mark
  4. Pieter:
    28 maart 2011
    Dag Paul,
    Jouw trouw is spreekwoordelijk, kunnen veel ministers e.d. een puntje aan zuigen...
    Kreeg een mooie kaart voor mijn verjaardag, keurig op tijd, zoals altijd.
    Hier is de lente eindelijk goed merkbaar, zeker nu we in zomertijd komen. Lekker licht! Gelukkig maar dat je niet in zo'n klooster zit, want dan zou ik je interessante brieven moeten missen.