Quito: Teleferico + Mitad del Mundo

17 januari 2010 - Quito, Ecuador

Allereerst wil ik een ieder bedanken voor alle reacties en beste wensen!

Ondertussen zit ik nog steeds op school  (Academia de Español Guayasamín) om spaans te leren, en ik vorder helaas maar heel langzaam. Lezen gaat wel, maar het probleem is het spreken en het luisteren, dus ga ik voorlopig nog even door met spaans. Met deze school een excursie gemaakt naar La Capilla del Hombre, opgericht door de Ecuadoriaanse kunstenaar Guayasamin. Het idee is een soort "kunstkerk" voor de "gewone burger", ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Guayasamin is tevens de bekendste moderne kunstenaar van Ecuador.  Ik vind zijn werk indrukwekkend, alleen houd ik niet zo van moderne kunst.

Ondertussen ben ik ook zelf weer een klein beetje gaan bezichtigen (deze reis heb ik tot nu toe en nog steeds wat last van mijn voeten gehad, waardoor ik veel minder heb gezien en bezocht dan ik had gewild). Ik ben een aantal keer in het oude stadscentum geweest, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met bezichtigen, zo omvangrijk. Ik zal hier nog zeker een aantal keren naar toegaan.

Quito ligt in een zeer bergachtige omgeving, op een een hoogte van ongeveer 2600 meter.  Er is hier een kabelbaan (Teleferico) die je in schattige kleine karretjes met  nog zo'n 1500 meter naar 4100 meter hoogte brengt. Op weg naar boven zie je de natuur geleidelijk veranderen. Het uitzicht is schitterend, al was het helaas nogal bewolkt. Je merkt dat je op deze hoogte rustiger aan moet doen, ivm met minder zuurstof.

Ecuador ligt op de evenaar, dicht in de buurt van Quito (+-15km noord) is een monument, Mitad del Mundo, precies op de evenaar. Het is nogal een toeristenatractie, maar daarom nog niet onaardig. Er zijn hier een aantal musea, oa één met insecten. Ik wist niet dat er zoveel, zo groot en zulke enge insecten bestonden. (oa torachtige creaturen van zo'n 10 cm: ze leken me erg "voedzaam", fotograferen was hier helaas verboden) Op weg naar Quito is pas de tweede keer dat ik de evenaar ben gepasseerd, de eerste keer was in 1992 op Sumatra in Indonesie.

Dan heb ik ook mijn eerste vulkaankrater (erg makkelijk toegankelijk) gezien van deze reis: Pululahua. De vulkaan is al lang slapend, in de enorme krater wordt nu mais verbouwd. Ecuador heeft evenals enkele landen in Centraal Amerika veel (aktieve) vulkanen op zijn grondgebied.

Verder kan ik nog melden dat hier bijna dagelijks de stroomtoevoer enige uren wordt onderbroken, dit ivm met het gebrek aan regenval. Om dezelfde reden is er op dit moment ook in Venezuela een schaarste aan stroom, ondanks alle olie. Tevens heeft Chavez een devaluatie van de Bolivar Fuerte(??!) moeten doorvoeren van zo'n 100%, wat ook tot wat rommelige situaties leidt.

Enkele fotoos in het mapje Quito: Teleferico+Mitad del Mundo.

Groetjes,   Paul

1. Marianne:
    17 januari 2010
    Ben blij iets van je te horen!!'t Was zo stil op het paulfront. Nog steeds bewondering voor je manier van (be)schrijven. Volgende keer in het Spaans!! liefs, Marianne
  2. Reina Hoogland:
    17 januari 2010
    Hola buenos dias Paul, wat grappig dat je spaans wilt leren daar. Wat beleef je veel! Ik ben blij iets te horen, want na mijn E-mail aanmelding niets meer gehoord, dus dacht al dat ik het fout had gedaan. Wat ben je al lang onderweg. Hoe lang blijf je daar nog reizen? Ben benieuwd. Feliz estancia, que te lo pases muy bien, saludos de Reina.
  3. engelien Tebben:
    18 januari 2010
    wat zal je weer een hoop beleven op je verre reis,geniet er maar van,de foto's zijn ook heel mooi.Tot ziens lief Engelien
  4. Chris:
    19 januari 2010
    Nog bedankt voor je nieuwjaarskaart! Kreeg 'm pas vorige week, maar valt ook niet mee voor zo'n kaartje om vanuit Colombia, Alkmaar te vinden;) En nu Ecuador, succes met je lessen!
  5. Smartguy:
    20 januari 2010
    He Paul heb je ook een foto van een smurf met sjaal, het is zo koud hier ;) Groetjes aan Rafael Correa als je daar op de koffie zit :-)
  6. Ada.:
    22 januari 2010
    Hallo Paul.
    Ik heb met veel plezier jou reisverslag weer gelezen!
    Je moet de hartelijke groeten hebben van iedereen die vandaag in het Boerhaavebad waren.Er wordt over jou gesproken hoor,van wat zal hij veel gezien hebben,en hoe zou het met Paul gaan.Ik geef het wel weer door.Hoe gaat het met je voeten?Ja die twee hebben er al veel kilometers opzitten he?Zijn allebei een beetje oververmoeit.Dag Paul!Groetjes van ADA
  7. ineke:
    28 januari 2010
    Hallo Paul,
    Heel leuk hoor het reisverslag van jou. Mag ik het ook doorgeven aan Frank Marijnen?Weet je al wanneer je terug denkt te komen?

Groet,
    Ineke