Skopje (Македонија)

16 februari 2014 - Skopje, Macedonië

Rode dubbeldeks stadsbussen, en ontelbare pompeuze standbeelden; slappe lach verwekkend, dat is wat mij altijd zal bijblijven van Skopje, hoofdstad van F.Y.R.O.M, (Former Yugoslav Republic of Macedonia).

De geschiedenis van Macedonië is een ingewikkelde, ik heb een poging gewaagd in het "Museum of the Macedonian Struggle", een prachtig museum waar de Macedonische geschiedenis en strijd voor onafhankelijkheid wordt uitgelegd, echter alleen onder begeleiding van een gids, en dat is jammer want er is zowat een wassen beeld (meer dan 100) voor ieder die een rol van betekenis heeft gespeeld, met prachtige schilderijen, maar nauwelijks de gelegenheid ze te aanschouwen. En ik heb de moed opgegeven de geschiedenis van dit land te begrijpen. Wat telt denk ik, is dat Macedonië de enige republiek is  die zich zonder oorlog uit de  uit de voormalige Joegoslavische federatie     wist los te weken, op 8 september 1991.  De naam (F.Y.R.O.M) is zo gekozen na  een heftig conflict met Griekenland tussen 1992 en 1995, laatste maakte ook een probleem over de eerder gekozen Macedonische vlag (het gaat helemaal nergens over). Macedonië heeft beide veranderd, maar Griekenland ontkent het bestaan van de  1. Macedonische naam, 2. etniciteit & 3. taal. Bulgarije ontkent het bestaan van 2 en 3. Griekenland blokkeert toetreding van Macedonië tot de NATO en EU, Macedonië heeft wel de kandidaat EU status.

Skopje werd op 26 juli 1963 getroffen door een aardbeving (6.1 Richter); 1.070 mensen verloren daarbij het leven, rond de 4.000 gewonden en 200.000 mensen dakloos. Internationale hulpverlening kwam snel op gang, en het was de eerste keer sinds Berlijn (1945) dat Amerikaanse en Russische soldaten elkaar tegenkwamen. In het Stadsmuseum (voorheen het treinstation; de klok staat stil op het moment van de aardbeving; 17;17) is een exhibitie gewijd aan al het voorgaande.

Momenteel wordt er druk gebouwd in Skopje, aangewakkerd door het ambitieuze en controversiële project Skopje 2014:  eerder genoemde beelden, dubbeldeks stads bussen, bruggen enz.  enz., je hoort en ziet het bouwen om je heen. Het schijnt ze vruchten af te werpen, toerisme is groeiende, en ik heb NOOIT een stad gezien als Skopje, m.a.w. het is een unieke locatie.    Er is ook veel te zien, waaronder Memorial House to Mother Teresa, Holocaust Memorial Center for the Jews of Macedonia, vele anderen musea, een kasteel, en het oude drukke  Turkse stadsdeel.  In de nabije omgeving is er een kabelbaan naar berg Vodna (hoogte 1068 meter) met prachtige uitzichten op Skopje en nabije omgeving,  waar verder een eiffeltorenachtig groot kruis staat, geheten Millenium Cross met een hoogte van 77 meter, dat 's avonds oplicht en van mijlen ver is te zien. Een half uur in de bus en je zit in een prachtig natuurgebied Matka, met een canyon. Macedonië heeft faciliteiten voor elke denkbare vorm van toerisme, skiën, moutainbiking, wandelen, bergbeklimmen, enzovoort. En is het land duur is dan misschien de vraag, voor 5 dagen heb €75,== betaald voor mijn hostel, en daarnaast had ik in totaal €68,== nodig voor alle andere uitgaven, inclusief buskaartje naar volgende bestemming, de munteenheid is de Macedonische denar, waarvan er rond de 61 in een € gaan. Hier in de regio is het weer erg van slag; het zou 17 graden moeten vriezen, maar het is zo'n 17C boven nul, en ik vind het niet erg! Ik doe nu een poging het cyrillisch alfabet te leren, uitgedragen door de Macedoniërs Saints Cyril and Methodius, dat is niet zo eenvoudig, maar erg handig om mijn omgeving beter te begrijpen.

Enkele foto's in het mapje Skopje (Македонија).

Tot mijn volgende bericht!

1. Hely Roes:
    16 februari 2014
    Bedankt Paul voor weer een reisverslag, wat doe ja dat toch altijd intensief en prachtig, ik hang aan je lippen (pen of toetsenbord). Je beleeft alles zo intens en geeft het mooi analytisch en sfeervol weer. Al je reizen en reisjes per land en landsdeel, ik bewondere het zeer! Grtjes H
  2. Gerard van Dijk:
    16 februari 2014
    Hallo Paul,
    Ik ben er ook lang geleden geweest en vind het er toch wel interessant !
    Hoe gaat het verder met je ? Heb je al een nieuw fototoestel aangeschaft? Je treft het gelukkig met het weer !
    Wel Paul geniet van je verblijf in Skopje en ik blijf je volgen op de reis logger ! Daag , Gerard van Dijk
  3. Ben:
    17 februari 2014
    Weer een mooi verhaal Paul. Dank!

Groet Ben
  4. Marianne:
    17 februari 2014
    Dank voor je Kaart, Paul. Leuk!! Hou je taai. Jeweetwel.
  5. Jenny:
    19 februari 2014
    Hallo Paul
    Wat n prachtige verslagen geniet er erg van.
    Veel reis plezier en bedankt voor je kaart.
    groetjes

jenny
  6. Mimi Vroom-Mannaert:
    9 maart 2014
    Dit was weer een mooi verhaal en mooie foto's, dank je wel.Groetjes Ria.