Toulouse

23 december 2014 - Toulouse, Frankrijk

Toulouse, bijgenaamd roze stad, daar  voor veel gebouwen een zalmkleurige steensoort is gebruikt. Pink city associeer ik met Jaipur (in India); dat is echt een roze, maar ook een erg chaotische stad. Dat is Toulouse niet, wel erg gracieus, levendig, chique, veel voetgangersstraatjes overladen met (exclusieve) winkeltjes & restaurants, gemoedelijk, zo'n half miljoen inwoners, doorkruist door de rivier La Garonne, overspannen door mooie bruggen en als stad van vitaal belang voor de Franse (en Europese) economie, om reden dat Airbus er is gevestigd, alleen al goed voor ruim 20.000 arbeidsplaatsen, en dat nog aangevuld met gelieerde industrieën, aanleveringsbedrijven etc..

Het  eerst in het oog springende is het immense El Capitole (gemeentehuis zie afbeelding boven) ,  en het giga plein ervoor, nu geheel in beslag genomen door een wat lelijke kerstmarkt met onsfeervolle witte tenten. Binnen is het of ik me even weer in het Vaticaan waan; beschilderde muren en plafonds, echter gevrijwaard van de drommen mensen. Misschien nog wel indrukwekkender dan de Sixtijnse Kapel is La Sala de los Ilustres.

Verder is veelal van verre zichtbaar La Basilique St-Sernin, en daarmee een handig navigatieobject.

Ik was slechts twee dagen in Toulouse en daarmee doe je deze stad  echt tekort. Zo had ik het luxeprobleem dat ik moest kiezen tussen het ruimtevaart museum Cité de l'Espace,  met o.a een Ariane raket  (53 meter hoog) en een replica van het Mir ruimte station  en een bezoek aan de Airbus fabriek locatie Toulouse.

Ik koos de laatste en zo kreeg ik beelden te zien van de eerste testvlucht (27-4-2005) van de A380   (hoogte 24 meter, of het gemiddelde flatgebouw in Zandvoort, maximale af te leggen afstand 15.200 km, lengte 73 meter, vleugelwijdte 79,8 meter, vleugeloppervlakte 845 m2) en mocht ik de gigantische assemblage hal zien van dat enorme vliegtuig. Nog een aantal details: zo’n ding kan maximaal 320.000 liter brandstof  meenemen; dat houdt in dat als het op melk zou vliegen, en een gemiddelde gezonde koei 50  liter melk p/d produceert je 6.400 van die beestjes nodig heb om een tank te vullen. Het maximale gewicht waarmee het kan opstijgen ligt rond de 550.000 kilo; ik snap niet dat het kan opstijgen en nog minder dat het niet naar beneden kukelt!?

En de aandachtige lezer vraagt zich nu af wat kost zo’n ding. De standaard versie slechts $ 400.000.000,== of een dozijntje overbetaalde voetballertjes. Er kunnen afhankelijk van de versie 525 tot 853 mensen aan boord. Vliegmaatschappij Emirates heeft er tot nu toe 140 besteld! (NB; de maximale productie capaciteit per jaar is slechts 36 stuks)

Daarna kreeg ik ook nog een rondleiding over het terrein van Airbus; het grote probleem is dat het bedrijf n Toulouse niet kan groeien; er is domweg geen ruimte. Voor de geïnteresseerden een paar dagen geleden werd de eerste A350-XBW                       afgeleverd aan Qatar Airways

Dit zou een “milieuvriendelijk vliegtuig zijn” door het gebruik van nieuwe materialen waardoor er een brandstof reductie van 25% gerealiseerd zou kunnen worden, bovendien is het eerste vliegtuig dat met ---2— motoren (ipv 4) de oceaan over mag vliegen omdat het toestel (en de motoren) veel veiliger zou zijn.

Dan moet ik het nog ven over in over kunst hebben.

Al wandelend door deze roze stad kwam ik het roze ‘kunstwerk’ tegen aan linkerzijde; en ik zag gelijk dat het van (de in mijn ogen onbeduidende)  Franz West   was.

Hoe wist ik dat?

Een jaar geleden bezocht ik de Weense begraafplaats Zentralfriedhof  (~ 2 miljoen eeuwige rustende zielen) en zag ik vlak bij de grafzerken van grootheden als Beethoven, Brahms, Mozart en Strauss de gedenksteen aan de rechterzijde, wat moet ik nog meer zeggen!?.

Enkele foto’s in het mapje Toulouse.

Goede kerstdagen en tot mijn volgende verslagsel, hartelijke groet Paul Gebhard

1. Pieter:
    24 december 2014
    Ook goede dagen, Paul! Ik heb je een privé mailtje gestuurd.
    Pieter
  2. Ellen:
    24 december 2014
    Hallo Paul, wat maak je toch weer maffe dingen mee; haha, dat beeld. Echt een gruwelijk ding! Wat beschrijf je de zaken toch prachtig. Ik weet dat deze dagen nou niet jouw meest favoriete dagen zijn. Toch wens ik je Smurfige Dagen toe, met rust en wie weet ergens wat gezelligheid? Groetjes, Ellen
  3. Maria:
    25 december 2014
    Hallo Paul,

Hadden die roze "kunstwerken" nog een bepaalde betekenis? Oerlelijk en waarschijnlijk voor veel geld neergezet. Hoe verzinnen ze het.
    Dan zijn er gelukkig nog genoeg andere mooie dingen te bewonderen zoals in het gemeentehuis. Dat is pas kunst en vermoedelijk al een paar jaar oud. groetjes, Maria
  4. Gerard van Dijk:
    26 december 2014
    mooi verheel en goede beelden
    Fijne Kerstdagen Paul
    H.Gr.: Gerard
    Daag
  5. Fam. Van Ham:
    27 december 2014
    Dag Paul,

Wat 'n mooie foto's en wederom genoten van je reisverhaal.

Goede dagen toegewenst van ons beide