Trujillo

11 maart 2010 - Trujillo, Peru

Maandag doorgereist naar Trujillo (een stad met 750.000 inwoners), ongeveer 200 km ten zuiden van Chiclayo, 3.5 uur met de bus. Trujillo heeft een prachtig centrum, schitterende architectuur, maar zodra  je een stukje van het centrum vandaan loopt, is het beeld droevig en deprimerend.

In de omgeving van Trujillo zijn een aantal historische sites, dus heb ik weer een hoop zand gezien. Hauca del Luna en Huaca del Sol zijn sites ongeveer 1500 jaar oud. Het zijn pyramides gebouwd in lagen in verschillende tijdsperiodes, bedekt met zand. Op dit moment is men bezig met het uitgraven van Huaca del Luna, laag 5, 4 en 3, hetgeen  monnikenwerk is met pincet en kwastje. Tevens is het niet eenvoudig een laag uit te graven zonder die daarboven te beschadigen. Aan de uitgraving van Huaca del Sol moet men nog beginnen.

Een andere site is Chan Chan: ongeveer 700 jaar oud, de site beslaat ongeveer 20 vierkante kilometer, ruines van wat ooit een grote stad was. Ook hier zijn de opgravingen een hels karwei. Ik ben mij bewust dat mijn verhaal abstract is, bovendien is het mij niet gelukt om fotoos te maken die weergeven wat ik hier zie, misschien dat de bovenstaande links een beter beeld schetsen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat de Maya cultuur (Centaal Amerika) een totaal andere cultuur is dan de Inca cultuur (Zuid Amerika), en dan generaliseer ik nog enorm.

Dan nog dit, ik heb navraag gedaan, een schapen/geitenkop doet hier op de markt ongeveer 4 nuevo sol (de nationale valuta van Peru), dat is ongeveer een euro. Er zijn hier mensen die dat lekker vinden. Ik wil er maar liever niet bij nadenken wat ik soms eet, waar ik de herkomst niet van ken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl