Varanasi

28 november 2011 - Varanasi, India

Op 22 november begon ik om 23.30 met expres trein aan mijn tocht van Agra naar Varanasi , maar ik heb het meer ervaren als een stoptrein, en dan duren 613 kilometer heel erg lang, deze keer wel ruim 20 uur. Het was een sleepertrein, maar afgeladen met Indische gezinnen werd er door mij weinig geslapen. Door mijn lengte staken mijn tenen in de neus van diegene die schuin tegenover mij lag.

Varanasi (1.3 miljoen zielen) is een stad gelegen aan de heilige rivier de Ganges, velen gaan naar deze plek om te sterven, daar dit een garantie zou zijn voor het bereiken van het stadium van “verlichting” in Hindu (en Boeddhistische) filosofie: het einde van het "‘levenspad’", "‘het stoppen van het lijden’". Dit is een andere levensvisie dan onze westerse, en daarom wat lastig uit te leggen. Zie link. Mijn geplande volgende bestemming is wel hoger gelegen, maar aards.

Langs de rivier de Ganges vinden velen activiteiten en rituelen plaatst in de ongeveer 80 zogenaamde Ghats. Daar de rivier gezien wordt als heilig baden velen zich hier (om zich van zonden te verlossen), maar ook wordt het wasgoed hier gedaan. Daarnaast is voor een Hindu gecremeerd worden aan de Ganges het hoogst haalbare. Er zijn een aantal Ghats waar deze crematies aan de lopende band (en meerdere tegelijkertijd) plaatsvinden. Het lijk in kleurrijke gewaden omhuld wordt eerst in de Ganges ondergedompeld, vervolgens wordt een brandstapel geformeerd, en na ritueel aangestoken waarna dit geheel zo'n twee uur brandt, als deze helemaal is uitgedoofd wordt als laatste de as over de Ganges uitgestrooid. Als Je het hele proces ziet, en al die fikkende houtstapels krijg je wel een heel vreemd gevoel over dit macabere en chaotische ritueel. Overigens niet iedere overledene mag zo gecremeerd worden, zwangere vrouwen, en mensen met bepaalde ziektes laat men verzwaard met een steen in de Ganges zinken.

In een poging te vertoeven in een wat rustigere omgeving maakte ik een uitstapje naar het plaatsje Sarnath, zo’n 12 kilometer verwijderd van Varanasi. Dit is de plek waar Boeddha na het “bereiken van zijn verlichting” zijn eerste toespraak hield gericht aan een aantal volgelingen. Vandaag de dag is het een plek waar een aantal ruïnes staan van oude Boeddhistische tempels, en nieuwe kloosters met tempelcomplexen van diverse origine (Thailand, Burma e.a.). Toen ik in 1987 deze Sarnath bezocht was de plek zo goed als verlaten. Nu is het een drukbezochte toeristische plek.

Enkele foto´s heb ik geplaatst in het mapje Varanasi.

NB: Het lijkt erop dat ik ondertussen weer sms kan ontvangen (afkloppen).

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul

1. Pieter:
    Beste Paul,
    Je beschrijvingen worden steeds dichterlijker en kleurrijker, al zal je dat wel ontkennen. Soms is het of ik er ook sta.
    Hartelijke groet
  2. Marianne:
    28 november 2011
    Dat brengt mij op het volgende punt, hier mag men deze rivier als heilig zien, maar nuchter beschouwd is het een zeldzaam smerige vieze vervuilde waterstroom. 32 riolen van de stad Varanasi monden uit in de Ganges, daarnaast dumpen vele vele andere steden gelegen aan de Ganges hun rotzooi in deze rivier. In ieder geval is de setting en alles wat er gebeurt langs de Ganges erg kleurrijk, wandelend, of bezien vanaf een bootje. Het gebied direct langs de rivier is een doolhof van hele nauwe steegjes (80 a 150 cm) waardoor zich naast hordes mensen ook nog koeien en brommers trachten voort te bewegen. Het is haast onmogelijk je bestemming te vinden. En het ene moment passeert een luidruchtig en kleurrijke bruiloftstoet, en even later een begrafenisoptocht op weg naar één van de crematie ghats. Al met al ook in deze stad veel chaos, hectiek, en vervuiling.

Kijk, dat bedoelt Pieter volgens mij. Ik geniet ook van jouw unieke kijk op wat je ziet. Tegelijkertijd weet ik- en Pieter ook denk ik- dat India een totaal andere aanslag op jouw welbevinden doet dan Zuid Amerika. Maar, meneertje Paul G.: je doet het toch maar. Ik geniet in onwijze bewondering van jouw reisverslagen!!
  3. G. van Dijk:
    Mooi Paul !
    Je ziet heel wat van de wereld jongen !
    Volgende keer ga ik met je mee !
    Dag , Gerard
  4. André Beekman:
    Ha die Paul,
    Je verslag doet me denken aan de 60-er jaren toen ik een tijdje in Varanasi woonde in een tempel en dagelijks in de Ganges zwom en baadde tussen de sadhus. Een heel fascinerende wereld, het is nu zo te zien ietsje drukker! En de viezigheid valt nog best mee, krijg je niks van. Sarnath niets veranderd! Ga je nu naar Nepal? Ben benieuwd! Ja, dagenlang in Indiase treinen vergeet je nooi meer....
    Groeten,
    André
  5. Ellen:
    29 november 2011
    Hallo Paul!
    Wat beschrijf je alles weer fraai! Herman Hesse zou er jaloers op zijn..;) Ben je zelf een beetje (ver)licht geraakt tijdens je trip naar Varanasi? Dat kun je vast wel gebruiken na zo'n heftig bezoek aan de chaos van de rivier en omstreken, tjonge. Veel succes, ook sterkte en bovenal mooie belevingen!! Groetjes van Ellen
  6. Reina Hoogland:
    1 december 2011
    Ja Paul, heb nu ook je laatste bericht gelezen. Wat een bende, maar beeldend door jou beschreven. Ik heb India nooit fijn gevonden, ik vond de mensen, toen in 1987 agressief, vond ze opdringerig. Het beeld van de aasgieren die de dode koeien in de greppels en droge sloten uit elkaar reten (terwijl de mensen daar niet te eten hadden en de koeien heilig zijn en zij die dus niet mogen eten) het maakte veel indruk op me. Nepal vond ik toen veel vriendelijker en lieflijker. En ik ben dolop Indonesie. Hoe lang blijf je deze keer weg? Ik wens je verder een fijne interessante reis toe, hartelijke groet, Reina
  7. Liesbeth Bannenberg:
    5 december 2011
    Ha, die Paul,

Wat weet jij alles weer beeldend en kleurrijk te beschrijven! Ook je foto's geven een prima indruk!
    houd je haaks en liefs van Liesbeth
  8. Alvaro:
    11 december 2011
    Hola Paul

Me gusta saber que estás bien.
    Te deseo lo mejor, y espero que volvamos a vernos pronto y juguemos ajedrez
    un gran abrazo
    Alvaro
  9. Gerda van leeuwen:
    15 december 2011
    hallo paul,lieve groete van mij uit haarlem.

bedankt voor die mooie kaart van je.

heele fijne feestdagen en een gezond 2012.

gerda en sturmhard.
  10. Coby mol:
    18 december 2011
    heel lief van de mooie kaart en hele fijne
    feestdagen gewenst
    coby
  11. Maria:
    Hallo Paul,
    Ik ben je adres kwijt, tenminste ik weet het huisnummer niet meer in Haarlem, dus vanuit deze plek wens ik je heel veel goed, liefs en reisgeluk toe in het nieuwe jaar. Nu en dan volg ik je blog.
    Met mij is het ook goedgekomen als leerkracht.

liefs,

Maria
  12. Ellen Dorrepaal:
    Hallo Paul,
    Wat leuk om weer een kaart van je te krijgen. Ook wij wensen jou een heel goed en gezond 2012!
    Fijne dagen en tot ziens,
    groetjes, Ellen, Jim en Tess
  13. Hely:
    20 december 2011
    Ha Paul, weer zo'n mooie kerstgedachte van jou uit zeer onverwachte hoek! Geweldig wat je allemaal onderneemt, ik bewonder je, ook omdat je steeds contact blijft houden in die omstandigheden.Ik stel het heel erg op prijs. Het ga je goed en mede namens Ton wens ik je dit voor het nieuwe jaar. Liefs, Hely