Zagreb (Kroatië)

17 januari 2014 - Zagreb, Kroatië

Het komt steeds vaker voor dat ik wel de naam weet van de stad waar ik me bevind, maar niet in welk land het ligt. Zagreb, met bijna 800.000 inwoners,  is de hoofdstad van  Kroatië (welk  ruimte biedt aan een populatie van rond de 4,5 miljoen, en sinds juli 2013 het jongste lid is van de EU). Kroatië staat aan de bakermat van de moderne beschaving zoals wij die nu kennen. Nikola Tesla komt er vandaan, zonder zijn ontdekkingen en bijdrages aan de elektrotechniek zouden wij nu geen internet hebben.  Stel je een maatschappij voor zonder balpen; het is een uitvinding van Slavoljub Eduard Penkala rond het begin van de vorige eeuw. En alhoewel functioneel zinloos, wat zou het kledingbeeld kil en saai zijn zonder stropdassen: van origine een idee van Kroatische soldaten vechtend aan het front tijdens de 30 jarige oorlog.  .

Zagreb is een heuvelachtige prachtige stad, met mooie statige  groene pleinen, fraaie architectuur, goed onderhouden, efficiënt openbaar vervoer en heel portemonneevriendelijk. En de informatie voorziening  van het touristenkantoor van Zagreb  is van een niveau wat je maar zelden ziet; prachtige functionele en informatieve brochures in vele talen. Éen van die brochures beschrijft wandeltochten door de hele stad met gedetailleerde geschiedenis  en feiten, over gebouwen, straten en monumenten die je passeert. Gedurende de eindeloze wandeltochten door de stad kwam ik o.a. tegen het zeldzaam fraaie gebouw in art nouveau design van de Kroatische Nationale archieven (Hrvatski državni arhiv met op het dak beeltenissen van uilen; symbool van wijsheid). Binnen het gebouw bevindt zich de mooiste en statigste leeszaal die ik ooit heb gezien, met o.a. 2 handgemaakte kroonluchters uit 20.000 stukjes kristal; bijna alles is authentiek. Voor het gebouw staat een beeld van Marko Marulić  beschouwd als grondlegger van Kroatische literatuur.

De Saint Marks Church gelegen op het gelijknamige plein heeft het mooiste kerkdak dat ik ooit heb gezien. Vele overheidsgebouwen liggen aan het plein, waaronder het Kroatische parlementsgebouw wat ik graag had bezocht, gesierd met vele Kroatische en Europese vlaggen. Dichtbij bevinden zich diverse musea en galerijen, waaronder die van de toonaangevende Kroatische beeldend kunstenaar Ivan Meštrović. Als je even doorloopt kom je bij de Lotrščak Tower, met prachtige uitzichten over de stad. Tevens wordt hier traditiegewijs dagelijks om 's middags 12.00 stipt een kanon afgeschoten als signaal dat het 12.00 is.

Even buiten het centrum ligt de stijlvol ontworpen begraafplaats Mirogoj, ontworpen door architect Hermann Bollé, die een grote bijdrage heeft geleverd aan het stadsontwerp van Zagreb. En ook hier bood het touristenkantoor van Zagreb uitkomst, daar ze een prachtig boekje hebben over de begraafplaats en haar rustenden. En dat is handig want als je weet wie er begraven zijn weet je ook welke mensen er geleefd hebben. Zo kwam ik o.a. tegen de grafstenen van Vladimir Prelog, de 1975  Nobelprijswinnaar  in de scheikunde, de basketbalspeler Dražen Petrović (die elders in de stad zijn eigen museum heeft) en  's lands bekendste componist Vatroslav Lisinski, die op een andere plek in Zagreb een bescheiden maar elegant standbeeld heeft, en er is een conventiecentrum en concertzaal naar hem vernoemd. Het loont zeker de moeite om zijn werken te beluisteren!

De kunstenaar Ivan Kožarić heeft iets leuks en moois ontworpen in Zagreb; het project  "Nine views". Iedereen die Zagreb bezoekt zal zijn "ZON"  tegenkomen, een goudkleurige bol met een doorsnee van ongeveer 2 meter. Maar weinigen weten dat alle planeten (schaal 1: 680 000 000 ) een plaats in de hoofdstad hebben gevonden, de "AARDE (met een diameter van 1.9 cm)" 193,7 meter verwijderd van de "ZON" en PLUTO 8.7 kilometer. Het was een zoektocht, maar ik heb ZON, AARDE (193,7 m), MERCURIUS (75 m), VENUS (140,1 m), MARS (295,2 m), JUPITER (1176 m) en SATURNUS (1851,2 m) kunnen traceren.

Praten over geschiedenis en politiek is ingewikkeld in deze regio, je zult verschillende meningen en versies horen, afhankelijk wie je aanspreekt. Een nog recente zwarte bladzijde is de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog, die duurde van 1991 t/m 1995. De munteenheid in Kroatië is de Kuna (1 € koopt ongeveer 7,6 Kuna) Ik kwam verscheidene smartshops tegen, en toen ik navraag ging doen stuitte ik op iets opmerkelijks. (Soft)drugs zijn ten strengste verboden in Kroatië, maar door een maas in de wet zijn smartshops gerechtigd een substantie te verkopen met oorspronkelijke bedoeling te dienen als luchtververser. Echter, je schijnt er ook high van te raken, dus dient een luchtververser als synthetische drugs: dat kan niet gezond zijn!?. En nog triester is dat ook een 15 jarige dit spul kan kopen.                         De mensen die ik ben tegengekomen zijn uiterst hulpvaardig, lopen soms met je mee als je de weg niet weet, en de kassière van de supermarkt zag ik de 100 meter in 8,9 seconden rennen toen de klant voor mij haar flesje Fanta had vergeten. Qua damesmode kwam ik een heel ongewoon winkeltje tegen: Michel Negrin Shop  met zeer opvallende en stijlvolle damesmode en accessoires.

In het overpeinzen van vakantie bestemmingen zou ik Kroatië  graag willen aanbevelen gezien de faciliteiten, prijsniveau en wat het land te bieden heeft, ook qua natuur en zonvakanties.

Enkele foto's in het mapje Zagreb (Kraotië), welke ook als aanvulling op mijn verhaal dienen.

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet, Paul

1. Fam. Van Ham:
    17 januari 2014
    Hallo Paul,

We hebben erg genoten van je reisverhaal, heel boeiend en we hebben het op ons reislijstje toegevoegd, wie weet.

We kijken uit naar het volgende verhaal.

Groetjes van de fam. Van Ham
  2. Gerard van Dijk:
    17 januari 2014
    Hallo Paul ,

Weer een prachtig reisverhaal jongen !
    We hebben er van genoten !
    We danken je voor de mooie fotoos en wensen je een prettig week - end toe !!
    Hartelijke groeten van Gerard van Dijk
  3. Reina Hoogland:
    19 januari 2014
    Hallo Paul, wat weer een boeiend land heb je bezocht. Ik kan me voorstellen, wat je schreef, dat je wel weet in welk land je bent, maar dan af en toe niet meer weet in welke stad je terecht gekomen bent.....Man hoe houdt je al die landen uit elkaar en weet je nog wat je hebt meegemaakt en waar? Maar het was erg interessant om over Zagreb te lezen, weten we hier toch weinig van. Dank daarvoor en kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    Ga a.s. woensdag naar Madrid voor een (vakantie) beurs. Kijken of het komende seizoen wat toeristen hier naar toe willen komen...hartelijke groet, Reina